رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تحولات عربستان| ادامه موج دستگیری ها؛ بن سلمان به دنبال پادشاهی تا پیش از نشست گروه ۲۰

10:58 - 19 اسفند 1398
کد خبر: ۶۰۴۰۷۴
تحولات عربستان در میانه بازداشت اعضای ارشد خانواده سلطنتی و جنگ قیمت نفت عربستان با روسیه به سمت و سوی خطرناکی در حرکت است.
تحولات عربستان| ادامه موج دستگیری ها؛ بن سلمان به دنبال پادشاهی تا پیش از نشست گروه ۲۰به گزارش گروه بین الملل ؛ دستگیری چهارمین شاهزاده خانواده سلطنتی عربستان در سومین روز موج دستگیری و بازداشت اعضای ارشد این خانواده به دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، از گسترش دامنه سرکوب مخالفان در این کشور حکایت دارد.

عربستان در سه روز گذشته شاهد تحولاتی بود که زلزله‌ ای مهیب را در عرصه سیاسی این کشور به دنبال داشت.
 
دستگیری چهار نفر از اعضای ارشد خانواده سلطنتی به اتهام خیانت و برنامه ریزی برای کودتا با کمک کشور‌های خارجی، گمانه زنی‌ها در مورد تغییرات و نیز سلامت «ملک سلمان»، پادشاه این کشور را در پی داشت.

براساس گزارش ها، دستگیری‌های اخیر درعربستان محدود با اعضای ارشد خانواده سلطنتی نبوده و شماری از مقام‌های دولتی و افسران ارشد ارتش این کشور را نیز شامل می‌ شده است.

به راه افتادن موج دستگیری‌ها در عربستان از سوی دیگر سبب انتشار خبر وقوع کودتا و بدترشدن وضعیت جسمانی و سلامت پادشاه عربستان شد اما انتشار تصاویری از وضعیت مساعد پادشاه سعودی در مراسم سوگند دو سفیر عربستان در روز یکشنبه، ضمن پایان دادن به شایعات مربوط به راه افتادن جنگ قدرت در پی مرگ وی، سبب شد گزینه ترس محمد بن سلمان از رقبای احتمالی مقام ولیعهدی قوت بیشتری بگیرد.

از سوی دیگر با توجه به عدم نقش آفرینی ارتش در عربستان به دو دلیل عمده ساختار سیاسی قبیله‌ ای این کشور و پاکسازی ارتش از سال ۲۰۱۳ توسط بن سلمان، احتمال کودتا در این کشور بسیار بعید به نظر می‌رسد.
 

از این رو ادعای منابع آگاه در مورد رقم خوردن کودتا در ریاض تنها در صورتی درست است که عامل این کودتا را بن سلمان بدانیم که درصدد مستحکم کردن پایه‌ های قدرت خود است.

از سوی دیگر میدل ایست آی در گزارشی در مورد تحولات اخیر در عربستان تاکید کرد: «محمد بن سلمان برای رسیدن به تخت پادشاهی منتظر مرگ پدرش نمی‌ ماند و از فرصت میزبانی نشست گروه ۲۰ برای رسمی کردن سلطنت خود استفاده می‌کند.»

در این گزارش که توسط سردبیر میدل ایست آی به نگارش درآمده، آمده است: «تحریک محمد بن زاید(ولیعهد امارات)، ناکامی برنامه‌ های اصلاحی و اقتصادی بن سلمان در داخل، کاهش قیمت نفت، سقوط بازار‌های مالی و توقف حج عمره به دلیل بیم از شیوع کرونا از عوامل مهم در تصمیم ولیعهد سعودی برای انتخاب این روز‌ها برای انجام بازداشت‌ها بوده است.»

«مجتهد»، فعال سرشناس توییتری عربستان که به افشای راز‌های خانواده سلطنتی این کشور معروف است، ضمن دروغین دانستن تعطیلی‌ ها به دلیل ترس از شیوع کووید-۱۹ نوشت، عربستان در روز‌های آینده شاهد تحولات مهمی خواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *